На офіційному веб-сайті ТОВ "Санком-Рівне" розміщено інформацію щодо необхідності укладення договорів на вивезення побутових відходів. Зокрема зазначається, що кожна людина утворює відходи, за вивезення яких відповідають обслуговуючі фірми. ТзОВ «Санком-Рівне» надає послуги з вивезення сміття 210 тисячам клієнтів і звертається до них з проханням укласти відповідні угоди. Адже договір - гарантія того, що якщо послуги були надані неналежним чином, або ж з якоїсь причини не надавалися, споживач може отримати перерахунок від компанії. Окрім того, укладання таких угод передбачено законодавством. Зокрема, відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ч. 2 ст. 35-1 Закону України «Про відходи», п. 4.1.2. Правил благоустрою міста Рівного, прийнятих рішенням Рівненської міської ради № 512 від 28.04.2011 р., споживач зобов’язаний укласти договір на надання послуг з вивезення (збирання, зберігання, перевезення, знешкодження, видалення і захоронення) відходів. Варто зазначити, що відсутність договору на вивезення побутових відходів або сплати за надану послугу, є порушенням Закону України «Про відходи» та «Про комунальні послуги». За це передбачено штраф від 340 грн. до 1360 грн, а для посадових осіб, громадян-суб'єктів підприємницької діяльності - від 850 до 1700 грн. Контролюють дотримання правил та притягають до адміністративної відповідальності осіб, які не уклали угоди на вивезення сміття, державні органи влади, на які покладені обов’язки нагляду. Споживачі, яким «Санком-Рівне» надає послуги вивезення сміття, для укладення відповідного договору можуть звернутись в абонентський відділ, що знаходиться за адресою вул. Шевченка, 45 (1 поверх). Детальнішу інформацію можна отримати за тел. 23 43 73.
Проаналізуємо подану інформацію. Відповідно до ст. 1 Закону України "Про відходи" джерело утворення побутових відходів - об'єкт, на якому утворюються побутові відходи (житловий будинок, підприємство, установа, організація, земельна ділянка). Отже, не люди утворюють побутові відходи. Відповідно до ст.1 Закону України "Про захист прав споживачів" послугою є діяльність виконавця з надання (передачі) споживачеві певного визначеного договором матеріального чи нематеріального блага, що здійснюється за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб. Споживачем є фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов'язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов'язків найманого працівника. Таким чином, саме громадянин визначає бути йому споживачем чи ні. Договір не є гарантією того, що послуги будуть надаватися належним чином. Зокрема, ТОВ "Санком-Рівне" відмовляється укладати угоди на контейнерний вивіз побутових відходів з роздільним збором побутових відходів, що є істотним порушенням Закону України "Про відходи" та санітарних норм та правил. Як відомо, в м. Рівне відсутні контейнерні майданчики, контейнери та урни для побутових відходів, відсутній роздільний збір побутових відходів, а також відсутні схема санітарного очищення міста Рівне. З огляду на викладене, договір є підставою для звернення до суду за спрощеною процедурою щодо стягнення боргу на підставі судового наказу незалежно від якості надання послуг. Слід зазначити, що чинне законодавство ставить у не рівне становище громадян як споживачів та виконавців послуг з вивезення побутових відходів. Громадяни як споживачі є незахищеними. Щодо введення адміністративної відповідальності за ухилення від укладення договору на надання житлово-комунальних послуг, зокрема послуг з вивезення потових відходів слід зазначити позицію законодавчого органу держави із зазначеного питання.
Так, однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору (пункт 3 частини першої статті 3 Цивільного кодексу України). Відповідно до вимог статті 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Частиною третьою статті 203 Цивільного кодексу України встановлено, що «волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі». Ця умова є однією із загальних вимог, додержання яких є необхідним для чинності правочину. В протилежному випадку такий правочин визнається недійсним. Тому є неприйнятним встановлення адміністративної відповідальності за ухилення суб’єктів господарювання та громадян від укладання договору на послуги з поводження з побутовими відходами. Примус з боку держави у вигляді адміністративної відповідальності за ухилення від укладення договору на послуги щодо поводження з побутовими відходами є неприпустимим.
Зокрема, п. 1 ч. 3 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та ч. 2 ст. 35-1 Закону України «Про відходи» не передбачають адміністративної відповідальності за ухилення від укладення договору на надання житлово-комунальних послуг. Нагадаємо, відповідно ст. 5 Закону України "Про захист прав споживачів" держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб, і гарантує придбання або одержання продукції іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров'я і життєдіяльності. Наразі, в прокуратурі Рівненської області перебуває на розгляді звернення націонал-анархістів правозахисної групи "Fingert & Law Corporation" щодо незаконності введення органом місцевого самоврядування адміністративної відповідальної за ухилення від укладення договору на надання житлово-комунальних послуг. За підсумками розгляду органи прокуратури разом з органом місцевого самоврядування буде притягнуто до суду за державний примус до договору. Враховуючи вищезазначене, націонал-анархісти правозахисної групи "Fingert & Law Corporation" рекомендують громадянам не укладати договір на вивезення побутових відходів за умови, що вони не є споживачами послуг з вивезення побутових відходів. Як відомо, протоколи про адміністративне правопорушення за ухилення від укладення договору на надання житлово-комунальних послуг комерційним підприємство ТОВ "Санком-Рівне" cкладають не працівники органу місцевого самоврядування, а самі працівники комерційного підприємства ТОВ "Санком-Рівне". Націонал-анархісти правозахисної групи "Fingert & Law Corporation" рекомендують оскаржувати такі протоколи. Якщо працівники комерційного підприємства ТОВ "Санком-Рівне" до цього часу не навчились спілкуватись з громадянами, а використовують лише мову ультиматумів, то таке підприємство підлягає ліквідації.
National-Anarchist Movement
|