Києво-Печерська
лавра здавна притягує до себе увагу і тисячні потоки
паломників.Нещодавно увагу до святині українського народу, що внесена у
список Світової культурної спадщини ЮНЕСКО, привернули активні дії Кабміну
і керівництва монастиря по виселенню із території Києво-Печерської
лаври установ, які не мають стосунку до заповідника і монастиря. З іншого боку, керівництво монастиря на території Нижньої лаври
кілька років поспіль веде нове будівництво і реконструкцію, всупереч
діючому законодавству, що забороняє споруджувати нові будинки у
національному заповіднику, а зміна автентичності ансамблю і окремих
споруд суперечить вимогам ЮНЕСКО і може призвести до виключення об’єкту
зі Списку.
Можна припустити, що після відселення непрофільних установ, серед
яких майстерні Спілки художників України, Національна історична
бібліотека, музеї театрального і декоративно-ужиткового мистецтва,
фондосховища, Академія керівних кадрів культури, інфекційна лікарні, у
невідомому напрямку (спеціалізованих вільних будівель, куди б могли
переселити ці установи - немає) несанкціонована реконструкція і
перебудова без погодження з чинним законодавством торкнеться і Верхньої
лаври. Як відомо, історія з наявністю на території Лаври світських закладів і намаганнями їх виселити тягнеться давно. Монастир було засновано в 1051 році, коли монах Антоній поселився у
викопаній на схилі гори печері. Незабаром до нього приєдналися
однодумці, які розширили печери і розбудовували наземні споруди.
Будівництво тривало віками, ансамбль споруд, відповідно, має різне
датування, деякі фрагменти 11-12 сторіччя, основна забудова 18-19 та
початок 20 сторіччя. Увесь цей час вся територія Лаври, у межах оборонних стін 17
сторіччя являла собою цілісний монастирський комплекс, з різними за
функцією приміщеннями, від храмів, трапезних і дзвіниць, до цілого ряду
допоміжних приміщень: келій, резиденцій, гостинних дворів, друкарні,
іконописних майстерень, свічного заводу, ризниць, господарчо-побутових і
складських приміщень. Після приходу до влади комуністів у 1917 році - все майно монастиря
було оголошено народним надбанням, а сам монастир незабаром закрили і
через деякий час відкрили тут музейне містечко. У 1941 року, під час Другої Світової Війни, було підірвано Свято-Успенський собор. У червні 1988 року новоствореній Печерській громаді було повернуто
територію Дальніх печер зі всіма наземними спорудами і печерами, а в
1990 році передана територія Ближніх печер. З цих часів триває виселення
установ, що не мають відношення до монастиря, серед яких були і
промислові об’єкти і гаражі. Приймаючи до уваги винятковість архітектурного ансамблю, роль Лаври в
розвитку української і світової культури, науки й освіти, 14 сесія
міжнародного комітету ЮНЕСКО у 1990 році внесла Києво-Печерську лавру в
"Список Всесвітньої Культурної Спадщини ЮНЕСКО”. У 1995 році керівництвом України було вирішено, що руйнація
Успенського собору завдала непоправної шкоди не тільки архітектурному
ансамблю Заповідника, а й історичному обличчю Києва. Згідно з указом
президента Успенський собор було відбудовано в 1999-2000 роках. Хоча з точки зору автентики споруди її значення, як культурного
надбання втратилося, вважали за необхідним відтворити образ і зовнішні
форми собору, що є винятковою справою, і цей виняток прописано у
законодавстві. Звичайно, спосіб будівництва, конструктивні особливості і
будівельні матеріали були не ті, що використовувалися у 12 сторіччі. Такий метод відтворення пам’яток є неоднозначним у світовій
практиці, адже не відбудовується грецький Парфенон, римський Колізей чи
єгипетський Сфінкс. Для світової культури наявність "макету”
справжньої споруди не може замінити оригінал, нехай навіть значно
поруйнований. Україна у даному випадку скористалася саме винятковим
способом, який може поширюватись тільки на унікальні споруди. Історико-культурний заповідник, створений у Лаврі у 1926 році, мав
забезпечувати охорону і реставрацію національних художніх цінностей,
архітектурного комплексу Києво-Печерської лаври. Після того, як територія Лаври була поділена між монастирем і
заповідником, відповідальність за збереження автентичних споруд, що
залишилися, все рівно залишилася обов’язком держави. Згідно з картою охоронної зони монастиря, що є на сайті ЮНЕСКО, територія Лаври знаходиться під охороною разом зі спорудою відновленого Успенського собору.
|
Карта Лаври з сайту ЮНЕСКО. Червоною лінією
охоплена охоронна зона . Цифрами позначено: 1. Головний вхід у Лавру.
2.Успенський собор. 3. Новобудова при вході у Нижню Лавру. 4-6.
Будівлі, споруджені у 2004-2005 роках на території заповідника. |
Але на цій карті, окрім знаних давніх споруд, внесених у путівники
немає нічого зайвого. Насправді ж, на карті відсутні новобудови, час
спорудження яких і стилістичні ознаки, як і автентичність, мають мало
спільного з історичними спорудами.Територіально новобудови розташовані у
Нижній лаврі, в тилах заповідника, але в межах ансамблю, що під
охороною ЮНЕСКО. Функціонально - переважно виконують роль готелів для
священнослужителів і паломників. Також за інформацією Києво-Печерського
заповідника відомо, що у корпусів №№63, 64, 42, 43, 47 змінені фасади і
конструктивні елементи, на ці об’єкти складено акти перебудов і
добудов, у яких йдеться про втрату автентичності і пам’яткоохоронного
статусу. Згідно з чинними Державними будівельними нормами ДБН 360-92, п.11 знесення,
переміщення або інші зміни стану пам’яток історії та культури
провадяться у виключних випадках з дозволу Кабінету Міністрів України
після попереднього погодження з державними органами і громадськими
організаціями щодо охорони пам’яток історії та культури. У заповідниках і заповідних територіях відтворювання втрачених
елементів забудови слід, як правило, здійснювати на підставі архівних
документів. Натомість маємо реальні факти порушення законодавства.
Уявлення про масштаби видозмін заповідника можна зробити за наступними фото:
|
Фото вгорі - осінь 2005 року, фото внизу - літо 2010 року |
У будівництві використовуються нехарактерні для історичного періоду
будматеріали: червона лицьова цегла, металочерепиця, пластикові деталі,
залізобетон. Піддаховий простір - мансардний, що характерно або для
місця і часу їх винайдення - Парижу 19 століття, або типових сучасних
заміських будинків під Києвом.
|
Зміни очевидні - з’явилися нові золоті бані, а
також надбудовано мансарду, що не є ознакою автентичності
музеєфікованих цінностей. |
Поряд з Лаврськими новобудами коштовна освячена іномарка, ще одна характерна особливість сьогодення.
Кондиціонери, металочерепиця, пластикові водостічні труби та вікна з
полівінілхлориду, з модними "шпросами”. Які ще ознаки "автентичності”
можуть з’явитися у національному заповіднику?
Місця розташування новітньої архітектури на території Лаври позначено фіолетовими кругами.
В’їзні ворота до Лаври до моменту руйнування вночі з 7 на 8 жовтня 2007року та після цього.
Можливо на заваді проїзду будівельних кранів стала в’їзна брама до лаври, адже однієї ночі восени 2007 р її було зруйновано.
Як потім заявило монастирське керівництво - брама мала незадовільний
стан, і коштом монастиря її відбудували за кілька місяців після
руйнування, але на 1 метр вищою.У той час, коли на бюджетні установи,
на які поширюються розпорядження про виселення з території Верхньої
лаври не мають умов для зберігання існуючих фондів, не кажучи про кошти
на розвиток чи будівництво нових приміщень за межами заповідника,
монастирська громада має і фінансування і власну адміністративну
вертикаль для нового будівництва саме на території заповідника,
уникаючи відповідальності перед законом і прийдешніми поколіннями.
Адже цінність заповідника саме в тому, що там знаходяться будівлі у
первозданній, автентичній формі, ідентифікують свою епоху, унаочнюють
давню культуру і мають світове значення.
Зважаючи на вищенаведені факти і фото, чи є гарантія того, що
отримавши безпосередній доступ до будівель Верхньої лаври, там не
розгорнеться масштабне будівництво, надбудова мансард. Тим більше, що у
претендентів є чималий досвід готельного будівництва.
У нещодавньому інтерв’ю ”Дзеркалу тижня” керівник Києво-Печерського історико-культурного заповідника
Марина Громова сказала: "Дуже цікавим обіцяє бути семінар, який ми
готуємо разом з ЮНЕСКО, - "Роль релігійних громад в управлінні
об’єктами всесвітньої спадщини”. Координатором конференції буде
Києво-Печерський історико-культурний заповідник. Це дуже престижно для
заповідника”.
Цікаво, чи будуть представлені на цьому семінарі фото забудови
заповідника монастирем? Чи буде обговорюватись це гостре питання? Чи
все зведеться до пафосних заяв і декларацій ніби нічого надзвичайного
не відбувається? Олег Гречух
|