У січні розпочнеться одна з найскладніших і найцікавіших операцій на НСК
`Олімпійський` - підйом вантової системи, яка буде утримувати навіс над
стадіоном. Стяжка сотень тросів сумарною довжиною 40 км і вагою 765
тонн триватиме близько місяця. Тому підготовка займає ще довше часу.
Адже від цього залежить надійність конструкції даху – до речі,
найбільшого з усіх арен-2012. Підготовка до підйому почалася ще в липні і
незабаром буде завершена.
Щоб розібратись, що висітиме над головами вболівальників, необхідно для
початку перелічити, з чого складається вантова система комплексу. Це:
нижні радіальні ванти (завдовжки майже півсотні метрів і діаметр від 65
до 90 мм); верхні радіальні ванти; внутрішнє розтягнуте кільце; троси
підвіски (вертикальні ванти); консольні розкоси з куполами навісу,
підвіска освітлювального обладнання, фасадних конструкцій та ін.
Основна вантова система (радіальні ванти, троси і внутрішнє кільце)
розкладається і збирається `на землі`, потім за допомогою 160
гідравлічних домкратів піднімається, натягується і закріплюється на
колонах. Підйом проводиться одночасно на всіх осях з постійним контролем
рівня натягування і деформацій у системі.
Ось як виглядає алгоритм дій, який необхідно виконати перед підйомом вантів:
- Навісити тимчасові містки на верхньому і нижньому кільці для обслуговування домкратів;
- Навісити тимчасові кріплення для домкратів;
- Встановити короби, на які будуть розкладені ванти;
- Розкласти 160 радіальних вантів, не допустивши перекруток;
- Закріпити на вантах адаптери для домкратів;
- Максимально точно розставити на вантах затискачі (а всього їх 1280),
до яких будуть кріпитися троси підвіски, освітлювальне обладнання та ін;
- Розкласти внутрішнє вантове кільце з 20 окремих вантів;
- Встановити на внутрішнє кільце з`єднувачі і закріпити на них радіальні ванти;
- Встановити домкрати;
- Скріпити домкрати й ванти;
- Закріпити 480 тросів підвіски.
Уся ця процедура продемонстрована у нашій фотогалереї, присвяченій
монтажу вантової системи. Перший етап - розкладка радіальних вантів
вздовж своїх осей. Для зниження ризику пошкодження трибун були
встановлені дерев`яні короби, в які вкладалися ванти. Для розкладки
коробів, монтажу тросів і багатьох інших операцій, пов`язаних з нею,
використовується кран Liebherr LR1400/2.
Процес розкладки кожного ванта виглядає так: вант кладуть на шпульку,
кінець, який буде закріплений на колоні, чіпляють до крана і в міру
підйому тросу вверх розмотують моток. У змотаному стані вант здається
порівняно коротким, але коли його розмотують, то гак крана практично
впирається у верхівку стріли.
Вкласти вант потрібно в такому стані, щоб під час монтажу його можна
було просто підняти вгору. Іншими словами, щоб під час підйому в нього
не було можливості повертатися навколо своєї поздовжньої осі або
перекручуватися. Цим і займаються суворі і прискіпливі німецькі
спеціалісти - за допомогою банального бруска вони розгортають анкер,
далі, утримуючи його анкер в цьому стані, вант поступово укладається на
короб.
Перед розкладкою вантів, на короби укладається Т-подібна залізяка, потім
вона трансформується в адаптер, за який ванти будуть тягнути вгору (це
адаптер для верхніх вант). На краях цього адаптера пропущені спеціальні
троси, які будуть поступово підтягуватися домкратами доти, поки верхні
ванти не будуть підняті в проектне положення.
Нижні ванти піднімуться вгору за рахунок верхніх і тросів підвіски. Тому
тут використовуються інші домкрати - з гвинтовими стрижнями. Для
кріплення домкратів до верхнього кільця на балки навішують спеціальні
`куточки`. У його пази буде встановлений домкрат, який за допомогою
спеціальних тросів буде тягнути верхній вант. На кожен вант - по два
домкрати.
Щоб правильно встановити затиски, на вантах є спеціальні мітки: довга
біла смуга означає `верх` ванта, червоні смуги - межі установки
затискачів, а тонка сіра лінія між ними - вісь затиску. Вантів діаметром
115 мм для внутрішнього кільця розтягування всього 20, кожен з них
утворює півкільце. Тобто в кільці розтягування буде 10 вантових кілець.
У цю різьбу буде закручуватися двосторонній мегаболт і таким чином вантові півкільця будуть з`єднуватися в кільце.
Вантові кільця будуть кріпитися до радіальних вантів. Троси внутрішнього
кільця розкладаються на підмостки. Незабаром вони будуть покладені в
п`ять рядів, на них встановлять з`єднувачі, а потім зверху закріплять ще
5 рядів тросів.
`Вантовий` період розтягнеться на весь січень 2011-го. За матеріалами видання "Будівельні питання"
|